6 dec. 2012

Beijer tank SÖKES - kopparflaska, Mjölkkruka


Tanken lånades bort och försvann
Mjölkruka/ motortank
Inför kompletteringen av Beijers motor no 1 från 1895-6, behöver vi hjälp med att hitta en mjölkflaska som  är i koppar. Det har berättats oss att när Beijer pojkarna skulle ha fatt på en tank till sin motor på vårvintern där 1896, så var mjölk krukan det som låg närmast till hands. Denna mjölk kruka till tank fanns sedan med motorn under lång tid men lånades vid något tillfälle ut till en marinmotor och kom aldrig tillbaks till motorn.
Vid  Rubens köp av motorn 80 år senare, (1976) så saknades tank och tankfot. Därför kompleterades motorn med en dummy tillverkad ur minnet av tidigare ägaren, Karlqvist i Bockara. Dummyn är just det och ger inga precisa mått utan indikerar mer den ursprungliga tankens utseende. Tankfoten på denna dummy i bild är inte korrekt utan där finns en specifik dummy gjord på foten. Med utgångspunkt från dessa uppgifter har vi tänkt oss att kunna komplettera motorn en gång framöver. De exakta måtten tänkte vi oss att vi måtte improvisera. Genom våra forskningar och fördjupningar i ämnet F.O. Beijers motortillverkning, har vi ett mycke nära samarbete med Pihla pojkarna i Kristdala. Främst då Jimmy och Anders som ju är experterna på den lokala motortillverkningen. Den lokal kännedomen visade sig vara av största värde då de visade oss på en nära nog likadan motor, endast några år yngre.
 
Beijers motor no 1,  från 1895-6. Här för några årsedan ute i det fria. Förra ägaren Karlqvist i Bockara tillverkade en dummy av tanken ur minnet som visar på vilken typ av tank där varit. Bilden av en kopparflaska eller mjölkkruka vad man vill kalla det är omistlig. Tänk om vi kunde lokalisera någon gammal bild på motorn från tiden när den var i bruk.



Vena Hembygdsförenings motor med tank och fot  i behåll

Vena Hembygdspark har svaret
En något senare Beijer motor av samma typ finns i Vena Hembygds park. Denna motor har samma design på bränsletank och fot som Karlqvist profilerat åt oss. Visst är det en mjölkkruka som står som modell för den tanken så det  får bli den detaljerade förebilden vi har att hålla oss till. Tankfoten var ett annat problem som löstes alldeles nu i dagarna när en helt likvärdig fot kunde bringas till motorn. Därmed framstår  lokaliseringen av en bränsletank som det viktigaste steget  inför motorns kommande restaurering.  Alternativet är att tillverka en ny utifrån de mått vi har säkrat i Vena Hembygdspark.




Att en tankfot nu gått att få fram ger lite extra skjuts på ambitionen att renovera och iordningställa Sveriges kanske äldsta  bevarade / tillverkade motor. Så om målet för en renovering sätts till år 2015/16 inför 120 års firandet av motorns tillkomst bör det finnas tid att ev lokalisera en korrekt  Mjölkflaska till tank alternativt tillverka en. Så finns det någon hjälp att få ute i läsekretsen ber jag er att höra av er till oss.  
En utförlig historiebeskrivning om Beijers allra tidigaste motor-tillverkning är under utarbetande och kanske det  är lämpligt att dessa rön redovisas vid samma tillfälle. Mitt förslag är att Temat för Målilla 2015,  kunde vara just Beijers. ( Sug på den Roland )BEIJERS MOTORN, 120 år av Svensk motorhistoria

Vi skulle kunna sammanföra en rad intressanta Beijers motorer från den första och fram till delningen 1908. Sedan fortsätta med båda grenarna av motortillverkningen, Göta epoken och så vidare upp genom åren. Låt oss börja planera redan nu.   
Tankfoten är nästan identisk med den
som är till Venas motor. Den kommer
att sammanfalla med motorns utseende
utan att någon kommer att ifrågasätta.
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar