26 maj 2012

Geasted 1912, - Vi har egen fest när treffen är som bäst

Tager du denna ,...?.  Ja!
I år hade vi från Rubens inte möjlighet att medverka vid Greasted utan har att på håll slänga långa blickar söder över. På hemmaplan håller vi en egen fest i form av Bröllop för Tobias Gren som i helgen gifter sig med Stina Jonåker.  GRATTIS



Tobias har varit min karusellpôjk sedan 12 år tillbaka och det är väl bara att konstatera att nu är den tiden förbi, och andra tider infinner sig. Egna barnbarn som är stora nog att  medverka har jag inte än så kanske att karusellen hamnar i dvala några år. Det vore ju nog synd då det är en väldigt trevlig aktivitet.

Här en trevlig bild från Kulturen i Lund förra året i mitten på Maj. I strålande väder och bästa humör mötte Skåningarna upp tog för sig med all sin rätt. Härligt var det att starta upp en häktisk säsong på det fina viset. I år har jag tackat nej till alla engagemangmed karusellen, men lite dragningar i vevar armen känner jag allt. Undrar hur länge man kan hålla emot, eller om det är övergående. 
.....................................................................................................................................................


Zachows gör entré - Nu med alla tre.
Har fått en hälsning från Zachows team innan de for iväg med sitt underbara lass och bilden kan ni se nedan.
På bilden Marshall, Nicholls & Sheppard och Munktells. Pågarna tar sig plats och gör det med bravur.
Ni som inte är upptagna, med bröllop, Frugans födelsedag eller barnafödsel har små chanser att få sin ursäkt beviljad för att inte vara där. TA ER DIT, ni kan inte ångra er.  Att man känner att man missar något.  

23 maj 2012

Svaret som vi får – Den står bäst där den står


Vissefjärda Hembygdsförening gör tummen ner för Målilla och pläderar. ”Lokomobilen bör ses på plats i Vissefjärda”

Efter ett halvår och flera påstötningar fick vi häromdagen ett brev med beskedet att Vissefjärda inte har intresse att medverka vid Lokomobilträffen i Målilla i Höst.  Hembygdsföreningen som har en av de två kvarvarande självgångarna av typ Munktells SK2, missar alltså tillfället att bemärka sig och träda fram i manegen. Vill ni se den så får ni komma hit, lyder innebörden av det svar vi fått från styrelsen. 

Beskedet var inte oväntat men kändes ändå väldigt nedslående. Någon egentlig motivering känns det inte som om vi fått, utan svaret bekräftar bara den känslan vi tidigare hade att man inte riktigt förstått det stora i detta. Möjligen har vi varit otydliga då de tackar för erbjudandet att ställa ut och kallar det lån i föregående mening. Men det var en inbjudan till att medverka till att skriva historia, vilket man från Hembygdsföreningen inte är intresserad av.

Emellertid finns risken att det grundar sig i att man inte vill gå Målilla tillmötes och gynna denna framgångsrika Hembygdsförening i arbetet med motorns dag. Finns det antagonism och mindervärdeskomplex i Hembygdsrörelsen? Jag vet inte?
Eller är det fel initiativtagare kanske? Kan det finnas gammalt ont blod i bakom när man ser i backspegeln vad man missat tidigare och som nu finns på annat håll? Om det är en bidragande orsak så beklagar jag, och pekar på att det snarast ger motsatt effekt då lokomobilen från grannsocknen Gustavsbygd nu tar den plats som Vissefjärda maskinen annars hade fått.

Eller kanske det bara är en konsekvens av gamla stofiler i styrelsen som inte ser sin roll i det större sammanhanget utan skärmar av sig till frysgränsen. För besvärligt liksom. Kanske det är en generationsfråga så som mycket annat?

I vart fall missar man nu möjligheten att ge lokomobilen den uppmärksamhet som den är värd. Då man inte är intresserade av att visa upp den utanför de egna domänerna missar man chansen att lyfta fram sin förening och sin verksamhet för en större och bredare publik.
Det gamla uttrycket ”att vara sig själv nog”  ligger nära till hands.  

Vi får acceptera deras beslut och hoppas på att bättre intresse i framtiden, men 100 års minnet missar man. Det är beklämmande.

15 maj 2012

Att förstå före andra gör en klok - Det bekräftar Spade med sin bok


Boktips om en mycket bra bok,

En Historia om Kraftmaskiner
ISBN 978-91-7209-501-4


Trots att jag försöker och tror att jag håller mig informerad så överrasakades jag  för något år sedan med att finna en bok inom vårt ämnesområde som jag inte tidigare hört om. Detta trots att den funnis i handeln i ett par år och på det en bok skriven av teknikhistoriern framför andra, Bengt Spade. Författaren till denna generösa volym har visat vägen för många inom industrihistorisk forskning och vars livsverk på ett unikt sätt har handlat om just teknik och industrihistoria.  Hans arbete med att samla information och dokumentera  går tillbaka till 1970 talet och vi mötte honom för första gången i samband med dokumentationen av Äskekärrs ångsåg. Hans gärning var redan långt gånget när arbetslivsmuseum blev ett begrepp för oss andra. Då hade han hållit på i ett halvt liv redan. Bengt Spade är  utan jämförelse landets mesta industri och teknikhistorier, med en komplett bredd och kunskapsbas så som ingen annan. Det bevisar han också i sin bok som är allomfattande och komplett.  Mycket av bildmatrialet är plockat ur hans mångåriga gärning med att arkivera och bevara minnet och kunskaperna om speciella föremål och anläggningar. Man tänker, vilken tur att han var där.  Tack Bengt Spade för ditt engagemang det är imponerande, Tack för Boken den är inspirereande.  

Text och bilder  utvalda för att passa vad som författaren själv anger i sitt förord till läsaren,

" En Historia om Kraftmaskiner vänder sig således till dem som i likhet med mig är faschinerade i största allmänhet av sådana kraftmaskiner som i ordets rätta bemärkelse driver vårt samhälle, oavsett om det rör sig om sågverk, ångkraft, lokomotiv eller turboflygplan"

Boken som är ca 40 mm tjock med hårda pärmar innehåller inte mindre än 472 sidor. hur många bilder och illustrationer vet jag inte men det känns tillräckligt. Boken är uppdelad i 4 huvudområden och huvudrubrikerna är,                          -Vattenkraft                                               Ångkraft                                  Förbränningsmotorer                                           Elkraft,                                                            Jämte ett kortare avsnitt om att vårda en gammal maskin,                                                   



Boken är lättläst och lättförstålig  för oss som bara  är måttligt intresserade
och är en utmärkt presentbok till många av våra yngre entusiaster inom 
arbetslivsmuseerna och andra teknik historiskt intresserade.   

Boken finns att köpa i handeln, eller från författaren på kontakt via WWW.industriarvsgruppen.se


14 maj 2012

Den som spar han har - Här ett arv från Far

Varför inte en bild från det "gamla lagret"
Här är motorsamlingen i externlagret under 70-80 talet. Inte lätt att utröna vad som är med i bild men några godingar hittar ni säkert, ni "zoom" tittar närmare.

10 maj 2012

Se, men inget lasta - menar Leif, är värre än att fasta

Regn - regn - regn, men som en sol kommer Maggan och Leif Erixon från Mjölby inklivandes i verkstaden denna vädermässigt hemska dag. Sockerkakan smakar mums det vet jag sedan tidigare, så det är ingen ide att vänta med det. Idag var det extra fest för nu hade han Maggan med till vårat "Mekka"


 

Alla känner till Xet från Mjölby och hans annonser. Han har visat stort engagemang inom hobbyn och ligger alltid i främsta ledet. Detta par har näsa för att lokalisera var bråten står det är uppenbart. Innan vi ens fikat färdigt stod det  klart att de redan hade lokaliserat våra maskiner på gården. Må tro att de ger vittring kanske? 



Båda bilderna har jag snott från Erixons hemsida.  ( fotgraf okänd )





Att ha en en Beijer Göta motor skulle passa mig tycker Leif. Jag bara undrar hur länge det dröjer innan hans näsa nosat upp en. Leif myser stort när han drömmer iväg om att hitta en utanför  min vetskap. Maggan nickar lojalt instämmande till att detta är med det bästa man kan se en dag som denna.









9 maj 2012

HUBER på rad - i vår kavalkad



Jämte den utannonserade Case lokomobilen kom i samma container från USA en lokomobil av märket HUBER. Fabrikatet är inget nytt hos RUBENS då här finns redan tidigare landets enda traktor från detta legendariska OHIO företag. Lokomobiler från företaget kan numera beskrivas som lika sällsynta här i Sverige som traktorerna, då det likväl finns endast en av vardera.  Vår 1917 års traktor "the Huber light 4" är en högst okonventionell skapelse och denna lokomobil är minst lika ovanligt och en klar raritet. Den är daterad 1915 och tillsammans representerar dessa två generationsskiftet inom lantbruks mekaniseringen.  Ojoj vilket kul maskin detta är.

Hubers lokomobiler är av typen returtub panna som närmast påminner om en skotsk sjöångpanna. Utvändigt är den cylindrisk och invändigt försedd med ett eldrör rakt igenom ända fram. Där kommer då inte röken ut utan leds genom en tubsats tillbaka till bakändan för att där finna sin väg upp i skorstenen. Skorstenen finns således i samma ändan som förarplatsen. Fördelar och nackdelar finns men det har vi inte på något vis beaktat i vår ambition att skaffa en, utan det har bara varit maskinens ovanliga modell som fångat vårt intresse. Modellen är ju från början på 1880 talet även om denna maskinen ser ut att vara tillverkad 1915. Modellen, Huber 16, är en mellanstorlek och 16 refererar så till HK antalet.

Maskineriet är en encylindrig sidomonterad ångmaskin med cylindern närmast föraren. En del egendomliga lösningar går att finna men den stora frontmonterade vattentanken är nog det mest i ögonfallande. För att komma åt  att rengöra i den främre delen av pannan lossas hela främre gaveln med tank och allt. Den hänger på gångjärn, så den viks så fint åt sidan varpå pannans eldutrymmen lätt tillgängliga.  

 
 Förarplatsen på Huber lokomobilen är lätt åtkomlig och passar mycket bättre för gamla gubbar är någon annan. Armatur och reglage är lätt tillgängliga och inbjuder till full aktivitet.Men några omedelbara ambitioner att elda upp den har vi inte utan den får stå så länge.


        

Tillgängligheten till eldstaden på HUBER är närmast
perfekt, då den med lätthet han fyras från marken.
Med ett eldrör som läper rakt igenom är där inget
behov av kort kapad ved utan "låt langen gå".






8 maj 2012

Målilla 2012 - Motorns dag med lokomobiler på rad

NU är det dags att bocka för i almanackan

Första helgen i Augusti




Nu är det 100 år sedan Munktells i Eskilstuna kunde presentera tre storlekar av de självgående lokomobilerna ur klass K.  K6, K4 och K2. Det  vill vi fira med en sammanstrålning av några av de få som finns bevarade. En uppställning, MUNKTELLS självgångare kommer det att bli.  Minst 3 st, en av varje storlek.

SK2 - Vissefjärda hembygdsförening har  inbjudits att deltaga med sin lilla fina SK2.  Om de kommer att hörsamma denna möjlighet till att marknadsföra sin hembygd genom att  vara med  att skriva nutidshistoria återstår att se. De har inte visat  någon som helst entusiasm. Plan B, är att Rubens tar med den orenoverade SK2 som  förvärvades  i Gustavsbygd strax intill Vissefjärda för ca 40 år sedan.  

SK4 - Munktellsmuseet kommer med fd Kristvalla hembygdsförenings SK4.  Numera skriven i Madesjö Hembygdsförening men deponerad  på Munktellsmuseet i Eskilstuna.  

SK6 - RUBENS, kommer att bidra med SK6an. Hemmahörande i Götene så klart men en gång i historien en smålänning även den.  Ljungbyholm  och Gullabo har varit  den maskinens adress.

En av vardera storleken uppställda på rad har väl inte  setts på så länge att någon minns, kan jag tro. Om  vi lyckas så  blir det  tre  körbara maskiner men om Vissefjärda inte faller in i ledet och släpper upp sin maskin då träder plan B in. Det är att Rubens tar med sin orenoverade SK2 lokomobil som visserligen är likadan som Visserfjärdas men den är ju helt orenoverad och kan ju endast visas i orenoverat skick. Vilket som,  kommer det att bli en historisk syn som bara kan överträffas av att alla de fem kvarvarande Munktells maskinerna eventuellt strålar samman vid ett annat tillfälle en gång i framtiden.

Därför manar vi, kom till Målilla i Augusti, kom och se, och kanske att det blir ännu fler självgångare men med annan stavning. Vår CASE är inte uträknad och Fredrik Zachow är nog sugen på att göra Målilla med sin nyrenoverade Nicholls & Sheppard, så vem vet vilka rekord som sätts vid Målilla i år..


7 maj 2012

Till Salu 16 Självgående CASE lokomobil

Till Salu - Case 40

Som vi tidigare annonserat så har vi tänkt oss att avyttra denna Case 40 hp som kom i Fredags. Den är i storlek med vår Munktellare och det var aldrig  vår tanke att köpa den för samlingarna utan köptes för att fylla ut containern inför importen av en annan lokomobil vi ville ha.  Det har dock tagit ett tag innan denna "Eaglen" landade, men nu har vi den här för påseende.  Ni som eventuellt kan tänkas vara intresserade är hjärtligt välkomna att höra av er för vidare diskussion.




Snälla ni ring inte för att bara fråga efter priset. Det är ju ändå en fråga relation till skicket osv. Priset kommer att bli en fråga för de som ev är intresserade av att köpa. Lokomobilen bjuds ut som den står och ser ut som på bilderna här. 
Den är inte i körbart skick. Behöver säkert en genomgång av pannan som de flesta andra ångmaskiner. Att säga någonting annat vore dumt: Den är fullt tillgänglig och kan inspekteras  av vare spekulant. Den är i det närmaste komplett skick så det är ett underbart projekt och en verklig möjlighet att komma åt en av mest uppskattade Amerikanska lokomobilerna genom tiderna. 

Den är styvt 5 meter lång  2,40 bred och väger enligt katalogen ca 8300 kg som arbetsvikt.

Ser fram emot att höra från er.

Tore efterfrågas.

Info@rubens.se

0511 50535




4 maj 2012

Ytterligare två - Hur länge kan vi hålla på så



   Denna bild är dagsfärsk och visar dagens gårdsplan som den ser ut i skrivande stund. Uno säger efter maten att "roligare än så här kan det inte bli alltså"  och menar att vi måste förstå att det är detta som är livet, den dag vi idag lever. Att det var detta vi gjorde med livet denna dag. Att vi skulle  kunna göra det till något bättre är mycke arbete men att få det sämre är ett ögonblicks verk. Ja tänk, hur lätt är inte det att trampa snett och vricka foten, få en sticka i fingern för att bara nämna småsaker som ögonblickligen tar focus på helt andra värden är stunden innan. Då nämner jag inte alla de grymmare saker som kan drabba vem som helst av oss när som helst.
Här kan vi utan att tjäna stora pengar på lönekontot, utan att äga miljoner känna friheten att ta ledigt från arbete och lossa två lokomobiler från andra sidan jorden bara för skoj skull. Jo, ja det går, för att det var detta som var målet med denna dagen inte något annat. Vi klarar oss utan segelbåt, hickory luckor i inredningen, nya Audi, eller fara till Thailand, livet är en Case, en Huber och en Götamotor att titta på, när du går ut från köket vid 3 på eftermiddagen och fått kaffe av din älskvärda hustru.

Hon hade så rätt Arja när hon sjunger,  "Jag vill Tacka livet,....

2 maj 2012

Självgående lokomobil till SALU

PÅ MÅNDAG
Till SALU självgående Lokomobil CASE  
Denna Case kommer i veckan och den kommer att utbjudas till försäljning.
Den är i tillägg till den Huber vi ville ha varför vi vet att vi skall skilja oss från den.  
Det kommer mer om den under hand då vi inte ännu har lastat av och har så mycket mer att säga.  





Till Salu 15 - BM10 motorkropp




Motorkropp till BM 10 
 finns för avsalu.

Pris mm lämnar vi på förfrågan
Ring eller maila

Tore Blom 
0511-50535